niedziela, 6 kwietnia 2014

Czas ugasic pragnienie

Jakos ostatnio ciezko mi idzie to moje "pisanie"...

Jedynym usprawiedliwieniem mojego obijania jest natlok obowiazkow (czyt. duzoooo praaacy), czego efektem jest notoryczne i mimowolne opadanie na lozko w godzinach popoludniowych i wczesno wieczornych.

Ale sie zebralam, nareszcie!


I dzisiaj poswiece sie wpelni tematowi zwiazanemu z woda.

No moze nie do konca typu Perrier Citron, Evian czy Badoit.
 
 
 
 
Dzisiaj skupie sie na wodzie zrodlanej, dostepnej w Paryzu i calkowicie darmowej !
 
Nie "przeczytaliscie sie" - woda jest zrodlana, zdatna do picia, niegazowana i wiekowa - ma 25 000 lat!
 
W miescie sa trzy takie unikalne fontanny z woda gruntowa pochodzaca z okresu Alb (epoka wczesnej kredy).
 
Zdjecia przedstawiaja ta z XIII dzielnicy na placu Paul Verlaine.
Inne dostepne w Paryzu znajduja sie kolejno na skwerkach Lamartine (XVI-tka) i Madone (XVIII-tka).
 
Krotka historia wody
 
Woda jest bogata w zelazo, fluor i mineraly oraz nadaje sie do bezposredniego wypicia.
Z tego co sie dzisiaj dowiedzialam, bedac przy wodopoju, lepiej przetrzymywac ja w szkle. Zapobiega sie wtedy utracie waznych i dobrych dla nas skladnikow mineralnych tejze wody.
 
Szczerze mowiac smakuje lepiej niz nie jedna woda butelkowana przez co jest wielu chetnych do jej pobierania - dzisiaj musialam czekac w kolejce ...
 


Fontanna w 13 dzielnicy
 
Woda nadaje sie zarowno do sporzadzenia z niej herbaty czy kawy.
Tej wody pitnej starczy dla wszystkich - paryski zbiornik liczy sobie 700 mld m3!

 
"Pobieraczka" wody
 
Woda jest stale kontrolowana przez komorki typu Sanepid (Agence Régionale de Santé) a dzieki dobrej konstrukcji fontanny jest takze chroniona przed zanieczyszczeniami z powierzchni ziemi.
 
Sklad mineralny datowany na 17 marca 2014
 
Krotkie opisy fonntan
 
Na koniec dla prownania sklad chemiczny wody z fontanny z woda paryska:
 
 Sklad wody mg/l   Fontanna   Paryż 
 Wapno  50 90 
 Magnez  5 6
 Sod 10 10
 Potas 2 2
 Siarczany 25 30
 Zelazo 0,75  -
Azotany  < 2  29
Wodoroweglany  155 220
Chlorki  6 20
Fluor 0,1 0,17
   
 Odczyn wody - Ph 8 7


 
i krotka instrukcja obslugi ;)
 
 
P.S. Jezeli ktos preferuje wode zrodlana gazowana, to ostatnio odkrylam taki automat z woda w okolicach biblioteki Francois Mitterand - tez jest darmowy :)


8 komentarzy:

  1. szkoda,że nie widziałam jak byłam w Paryżu :-)
    cieszę się,że trafiłam na Twojego bloga kocham paris <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W razie czego fontanna z woda bedzie czekac na Twoja nastepna wizyte ;)

      Usuń
  2. Ale świetne rozwiązanie! Nigdy nie byłam w Paryżu, więc nie znam tego miasta... jestem zakochana w Południu, które będzie moim domem za 3 miesiące :) Jestem jednak pewna, że do stolicy na pewno kiedyś zawitam - dobrze wtedy wiedzieć, gdzie iść, by się napić... wody ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poludnie tez jest fajne ale moje serce jest w Paryzu, w ktorym jest wiel miejsc do napicia sie...wody! ;)

      Usuń
  3. O nie wiedzialam o tych wszystkich ciekawostkach!!! Ja zawsze moj bidon uzupelniam w wszelakich paryskich zakatkach, ale nie wiedzialam o tych wlasciwosciach!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic straconego jak bedziesz tu nastpenym razem i skosztujesz ta wode na pewno pomyslisz o tym poscie i jego "zdrowych" wlasciwosciach ;)

      Usuń
  4. Można spędzić w Paryżu lata, a wciąż będzie zaskakiwać! Dzięki za podzielenie się fajną informacją :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co! Za to wlasnie kocham Paryz-zawszw znajdzie sie tu jakiej miwjsce czy rzecz do zobaczeniaM

      Usuń